اشتراک جت سئو

یافتن کلمات کلیدی رقبا


یکی از قدم‌های مهم در تعیین استراتژی سئو یک سایت، تحلیل رقبا است. شما برای اینکه یک استراتژی دقیق و هدفمند برای وبسایت خود تعیین کنید لازم است بدانید، چه رقبایی در حوزه کاری شما وبسایت دارند و فعال هستند؟ این رقبا چه استراتژی‌ای برای جذب مخاطب از طریق موتورهای جستجو دارند؟ رقبای شما بر روی چه عبارت‌هایی کار کرده‌اند و رتبه دارند؟ در این مقاله قرار است به صورت قدم به قدم به روش‌های یافتن کلمات کلیدی سایت رقیب و پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب سئو سایت بپردازیم، با ما همراه باشید.

قدم اول: رقبای اصلی حوزه کاری خود را شناسایی کنید.

پیش از اینکه به سراغ تحلیل رقبا بروید، باید از خودتان بپرسید آیا رقبای واقعی و اصلی خود را می‌شناسید؟ مثلا اگر سایتی در حوزه فروش محصولات آرایشی و بهداشتی دارید، در اکثر محصولات و عبارت‌هایی که در آن‌ها قصد دارید کار کنید(مثلا قیمت ضد آفتاب)، سایت‌های بزرگ و معروفی مانند دیجیکالا و ترب نیز حضور دارند. این دو سایت و سایت‌های مشابه طیف گسترده‌ای از محصولات را پوشش می‌دهند، در نتیجه نمی‌توان آن‌ها را به عنوان رقیب مستقیم سایت‌های آرایشی و بهداشتی (و هر کسب و کاری که به صورت تخصصی محصولات خاصی را عرضه می‌کند) در نظر گرفت.

نکته مهم: اگر از قبل نام رقبای اصلی خود را می‌دانید می‌توانید مستقیما به «قدم دوم» این مقاله مراجعه کنید و روش‌های پیدا کردن کلمه کلیدی سایت رقبا را بخوانید.

پس راه حل چیست؟ برای این موضوع راه حل‌های متعددی وجود دارد. می‌توانید تعدادی از عبارت‌های کلی و اصلی مربوط به کسب و کار خود را در گوگل جستجو کنید و سایت‌هایی که در نتایج موجود هستند را بررسی کنید. باید خدمات و محصولات این سایت‌ها را بررسی کنید و آن‌هایی که بیشترین تشابه را با شما دارند را به عنوان رقیب خود انتخاب کنید. 

راه دیگر استفاده از ابزارهای آنلاین برای شناسایی رقبا است. یکی از این ابزارها که استفاده از آن می‌تواند در وقت شما صرفه جویی کند، ابزار آنالیز سئو آنلاین جت سئو است. شما به کمک جت سئو می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان و تنها با چند کلیک رقبای خود را شناسایی کنید.

شما با ثبت نام در جت سئو می‌توانید 7 روز به صورت رایگان قدرت آن را امتحان کنید. پس از ثبت نام و ثبت سایت خود در جت سئو، باید وارد بخش «داشبورد تجزیه و تحلیل» شوید. سپس این مسیر را دنبال کنید:
تحلیل رقبا >> مدیریت رقبا

مدیریت رقبا

با کلیک بر روی «پیشنهاد رقیب» جت سئو به شما تعداد زیادی از سایت‌هایی که مشابه سایت شما هستند را پیشنهاد می‌دهد و شما می‌توانید رقبای سایت خود را از این طریق شناسایی کنید.

قدم دوم: استفاده از جت سئو برای یافتن کلمات کلیدی سایت رقیب

با انجام موارد گفته شده در قدم اول به یک لیست از نام سایت‌های رقبا می‌رسید. در اینجا بخش اصلی کار شروع می‌شود. حالا که نام رقبای خود را مشخص کرده‌اید، می‌توانید به کمک جت سئو و سه روش زیر کلمات کلیدی سایت‌های رقیب خود را پیدا کنید.

روش اول: بخش کلمات کلیدی رقبا

شما با ورود به این بخش می‌توانید به سادگی و تنها با وارد کردن دامنه سایت رقیب خود، یک لیست جامع از کلمات کلیدی‌ای که رقیب شما بر روی آن‌ها کار کرده و رتبه دارد را بیابید. همچنین در این بخش می‌توانید میزان سرچ کلمات کلیدی در گوگل و میزان رقابت آن‌ها را نیز مشاهده کنید.

در تصویر پایین داده‌های مربوط به یک سایت در حوزه فروش گل و گیاه را می‌توانید مشاهده کنید:

بخش کلمات کلیدی رقبا

روش دوم: بخش شکاف کلمات کلیدی

شکاف کلمات کلیدی، کلماتی هستند که توسط کاربران جستجو می‌شوند و رقبای شما بر روی آن‌ها کار کرده‌اند اما شما در سایت خود پاسخ مناسبی برای کاربرانی که این کلمات را جستجو می‌کنند، ندارید. در بخش «شکاف کلمات کلیدی» جت سئو که در بخش «تحقیق کلمات کلیدی» موجود است شما می‌توانید این کلمات را پیدا کنید.

پیش از این کار لازم است از طریق بخش «مدیریت رقبا» سایت‌های رقیب خود را به لیست اضافه کرده باشید. پس از آن از طریق بخش شکاف کلمات کلیدی می‌توانید تا 5 سایت رقیب را انتخاب کرده و کلمات مربوط به آن‌ها را مشاهده کنید.

بخش شکاف کلمات کلیدی

روش سوم: بخش کلمات کلیدی URL

این روش نسبت به دو روش قبل جزئی‌تر است و به شما کلمات کلیدی مربوط به یک صفحه را نشان می‌دهد. این بخش از جت سئو بیشتر زمانی کاربرد دارد که شما در حال انجام تحقیق کلمه کلیدی برای یک موضوع مشخص هستید و تنها می‌خواهید کلمات و عباراتی را پیدا کنید که مربوط به همان موضوع هستند. برای این کار url دقیق مربوط به موضوعی که می‌خواهید را، از سایت رقیب خود پیدا کنید و در این بخش وارد کنید.

بخش کلمات کلیدی URL

قدم سوم: تهیه یک فایل از کلمات کلیدی سایت‌های رقیب

با انجام هر یک از بخش‌های بالا به کمک جت سئو، شما یک لیست جامع از کلمات کلیدی سایت‌های رقبا در اختیار دارید. به کمک این لیست می‌توانید:

  • با دید بازتری استراتژی سئو سایت خود را مشخص کنید
  • متوجه شوید تمرکز هر یک از رقبا بیشتر بر روی چه عباراتی بوده است
  • چه موضوعاتی بین رقبا پر تکرارتر و در نتیجه از اهمیت بالاتری برخوردار هستند
  • برای تولید محتوا چه عباراتی را باید در اولویت قرار دهید.

روش‌های دیگری نیز برای یافتن کلمات کلیدی سایت رقیب وجود دارد، اما جت سئو به آسانی و در کوتاه‌ترین زمان این کار را برای شما انجام می‌دهد و زمان زیادی را برای شما ذخیره می‌کند. شما از چه روش‌هایی برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا استفاده می‌کنید؟

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید